Tzv. Plavi ponedjeljak (eng. Blue Monday) najdepresivniji je dan u godini. Iako Plavi ponedjeljak nema fiksni datum, obično je treći ponedjeljak u januaru. Ali, je li ovo zaista najtmurniji dan u godini?
Zaronimo u porijeklo Plavog ponedjeljka, koncepta koji navodno potiče iz 2005. godine kada ga je psiholog Cliff Arnall osmislio kao dio marketinške kampanje za sada nepostojeću kompaniju Sky Travel.
Arnall je smislio složenu formulu, uzimajući u obzir vrijeme, dugove, plaću, postprazničnorazdoblje, neuspjele odluke, motivaciju i potrebu za akcijom.
Ideja je bila da najtmurniji dan u godini obilježe loše vrijeme, krivnja zbog odluka, novčane brige i surov povratak u stvarnost nakon praznika.
Međutim, stručnjaci tvrde da je varijable koje je Arnall razmatrao nemoguće univerzalno izmjeriti, što jednačinu čini nenaučnom. Vrijeme u New Yorku drastično se razlikuje od Brightona ili Sydneya. Unatoč upitnom porijeklu, Plavi ponedjeljak je zaživio, a razne internetske stranice nude savjete kako se s njim suočiti.
Iako ove inicijative mogu imati dobre namjere, mogle bi nenamjerno pogoršati tjeskobu i depresiju kod onih koji se već bore s istima. Stalno spominjanje ovog navodno tmurnog dana može stvoriti nepotreban pritisak.
Sam Arnall, osvrćući se na svoju kreaciju, priznaje da je Plavi ponedjeljak u početku bio zamišljen kao izazov za prevladavanje postprazničnog bluesa, ali priznaje njegov potencijal kao samoispunjavajućeg proročanstva, što ga čini kontraproduktivnim.
Unatoč svojim nesigurnim počecima, Plavi ponedjeljak postao je konstanta u internetskoj kulturi, prelazeći granicu između toga da januar učini tmurnijim i pruži platformu za otvorene rasprave o mentalnom zdravlju. Za neke kompanije to je prilika za povećanje prodaje tokom ovog mjeseca.
Zanemarite pompe o Plavom ponedjeljku, fokusirajte se na uživanje u danu, a ako su vaše novogodišnje odluke propale, razmislite o prilici da se vratite na pravi put svojim tempom.